Hur gick det här till?

Ingen har väl missat den nya litauiska lagen? Den förbjuder spridning av positiv information om till exempel homo- eller bisexualitet, polygami, flera typer av våld, spel och dobbel, hypnos samt dåliga vanor vad gäller mat, hygien och motion, och träder i kraft i mars nästa år. (Aftonbladet, SvD, DN)


För det första kan man ju börja med att fråga sig hur lagen kommer fungera i verkligheten. Hur ska man förhindra exakt all spridning i hela landet? Alla hemsidor, tidningar, TV-kanaler m.m som man måste ha koll på. Jag kan ju inte påstå att de åtagit sig en lätt uppgift precis.

Sen har vi delen att lagen är så fel i sig. Den så kallade "morallagen" är så himla bakåtsträvande och går emot yttrandefriheten på alla möjliga sätt och vis. Vissa saker kan man ju godta, som t.ex. delen om våld, men om man tar homo- och bisexxualiteten som ett exempel så är det bara dumt. Jag tycker själv att all kärlek är lika mycket värd och förtjänar acceptans från andra. Egentligen tror jag inte att jag behöver gå in så himla mycket på varför detta är fel, för det tror jag de flesta inser själva i alla fall. Poängen är ändå att alla har lika mycket rätt att få finnas och att man ska få älska de man vill oavsett kön!

Vad tycker ni?



//

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0