Abort - en kvinnlig rättighet?

I Ohio, USA pågår en hetsig abortdiskussion just nu gällande att en kvinna inte ska få göra abort utan medgivande från fadern till barnet. Inget tyder på att det kommer gå igenom i delstatsparlamentet, men det vore ändå lögn att säga att ämnet inte är hett ändå. (Aftonbladet)



Jag har nog alltid varit för fri abort. I alla fall vad jag kan minnas, men jag tvivlar dock på att detta var något jag brydde mig om på lågstadiet eller dagis, direkt. Då var livet en dans på rosor och man svävade ständigt i det blå, men nu är det annorlunda...

I alla fall, när jag gick på högstadiet så skulle vi hålla debatter på SO:n. Passande nog var mitt ämne abort och jag skulle var för det. Inga problem eftersom jag är det i verkligheten också, men jag blev bara mer och mer övertygad om att jag hade rätt allt eftersom jag lärde mig mer om ämnet.

Som ett exempel så sker det praktiskt taget lika många aborter på en plats när det är förbjudet, som när det är lagligt. Den största skillnaden då är dock att riskerna ökar för kvinnans liv och framtida skador, då säkerheten blir sämre. Allt måste ju ske i hemlighet, så då blir sånt mindre viktigt. Alltså är det bättre att man tillåter abort, för då blir hygienen och säkerheten bättre. Det är ju inte direkt så att ett förbud hindrar en kvinna som verkligen vill göra abort.

Att man nu vill göra så att en kvinna måste ha tillstånd av fadern till barnet är både bra och dåligt. Bra för att männen i sanning faktiskt har ganska lite att säga till om när det kommer till det här, men samtidigt dåligt för risken finns att kvinnor tvingas till att föda ett barn de uppenbarligen inte vill ha.

Jag tycker det är bra som det är nu måste jag medge. Trots att jag såklart förstår att män kanske vill ha mer att säga till om och att det skulle bli mer jämställt och så,  så spelar det egentligen ingen roll i slutändan, i det här fallet. Det är ju ändå kvinnans kropp och hon måste ju få ha rätt att bestämma över sig själv. Såklart tycker jag också att männen ska få ha rätt att säga vad de tycker, men det går inte att undvika att kvinnans bestämmanderätt måste få vara större än mannens i slutändan. Att skaffa barn är något som båda måste vara med på, annars lär det inte gå bra i det långa loppet.

Vad tycker ni?
Skulle ni själva kunna genomgå en abort? varför? Varför inte?
//

Kommentarer
Postat av: Christian

Oavsett om man är kille eller tjej så tror jag inte man kan förstå en abort och hur man skulle tänka förrän man är där i situationen. Jag bönade och bad min sambo när hon blev gravid, men jag skulle aldrig ha drömt om att förneka henne beslutsrätten.

2009-07-24 @ 19:42:52
URL: http://treminusett.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0